söndag 1 april 2012

Trio i retro

Tripp, trapp, trull i farmors soffa!

På premiärbesöket på Stoff och Stils nya butik i Stockholm köpte jag det här härliga tyget. Ett tyg med färg som passar till lite större killar, perfekt!
Jag frågade de äldsta om de visste vad bilden föreställde och jo de visste att det var kassettband... men den retrokick som vi sjuttitalister får var förstås inte den samma...
Hur som helst blev det tre (uppskattade) raglan tröjor.

Största jobbet hade jag med att ställa in blindfållen på symaskinen. Jag som brukar köra direkt var till och med duktig och tränade flera meter innan jag drog igång. Jag är  fortfarande inte riktigt vän med den... men jag lyckades sy igenom alla sömmarna utan strul:) och sömmen är superfin!

Mönster: SoS raglan i tre storlekar:3år (till 4 åringen), 10 år (till 9 åringen) och 12 år (till 11 åringen, men då har jag lagt till rejält på längden på både ärmar och "magstyckerna" och ska nog köpa ett större mönster nästa gång.)
Tygåtgång: Två meter av det mönstrade och en meter svart till ärmarna.
Kostnad: 260+80= 340/3= 113 kr. st.
Genom att göra äldsta killens ärm kort,
 räckte en meter till alla ärmar.

1 kommentar:

  1. De blev jättefina och visst får man nostalgivibbar när man ser tyget! :)

    SvaraRadera

Populära inlägg