måndag 20 februari 2012

Syfestival

Festivalens skönaste tyg?
 I helgen var det syfestival här i Stockholm (Älvsjö) och jag var förstås där med min mamma i vanlig ordning. Aldrig tidigare har vi varit där på en söndag och aldrig tidigare har det varit så gott om utrymme!
Lite smått och gott fick jag med mig hem också... Överst en nysydd mössa i E-slöjds underbara tyg. Den här gången svart med pigga lila ränder. Efter en idé från en kollega sydde jag också en tub att ha runt halsen. Sitter både snyggt och skönt men är förstås en riktig frisyrförstörare. Men om man ändå ska ha mössa tyckte jag det kunde vara värt. Är det riktigt kallt går det att dra upp den så att den sitter tätt  runt hela huvudet, skönt under en hjälm...
Så har jag fått en en kompisbeställning på en ny babyfilt också, jag föll pladask för Znoks finna tyg Sommar. Härliga klara färger och ett skönt könsneutralt motiv.

Festivalens härligaste motiv?
Mössa: Tyg från E-slöjd
Mönster: Gekko, strl. 46-48 plus lite sömsmån. Tycker att tyget tänjer sig något efter användning och tar därför en snål storlek och förlänger den något för att få det sköna hänget.
Tub: Egenpåhittade mått, utefter stuvbiten... men 23*40 visade sig räcka. Någon cm. till hade kanske varit skönt om tyget varit bredare men samtidigt har vi det där med tänjningen...
Rullfollade ändarna, snyggt och så lätt sytt att jag hann titta en stund på söndagsunderhållningen Dirty Dancing:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg